Barn / ungdom (terreng)

av Benny Schreiner

Lørenskog Cykleklubb har som mål å spre sykkelglede samt gi unge gutter og jenter en grunnleggende innføring i sykkelsporten.

Ønsker du å prøve deg, er det bare å møte opp på en trening og kontakte en av trenerne.
Vi benytter anlegget vårt på Sørlihavna som base for treningene.

Vi har ingen nedre aldersgrense, men forutsetter minimum hjulstørrelse på 24".
Dette er av praktiske hensyn i forhold til tilpasset trening i og i forbindelse med sykkelparken.

For de med mindre sykler (hjulstørrelse < 24") vil det tilstrebes og arrangere sykkelskole med jevne mellomrom. Dette vil annonseres via nettsidene, facebook, etc.

Treninger annonseres via Spond.
Alle nye barnemedlemmer legges til i Spond gruppen fortløpende.

Får du ikke invitasjonene, send en mail til post@lck.no.

INNDELING

Barnegruppa er delt inn etter alder.

GruppeNivåBeskrivelseGruppeleder
Team Blå
6 - 9 årIntroduksjonsnivå med fokus på teknikk og sykkelbeherskelse.
Gruppen holder primært på inne i sykkelparken, men vil også benytte skogen mellom Nesåsen og Losbylinja.
Vidar Antonsen
Epost:vidar.m.antonsen@gmail.com

Team Rød
10 - 12 årGruppen benytter seg av stier og terreng i området mellom sykkelparken og Mønevann, i tillegg til sykkelparken.
Dette er gruppen for de som ikke ønsker å satse for fult, men som ønsker å fokusere på skikjøring uten at konkurranse er målet.
Benny Schreiner
Epost: benny@lck.no
Sort

13 - 16 årGruppen benytter seg som nivå 3 av stier og terreng i området mellom sykkelparken og Mønevann, i tillegg til sykkelparken.
Det tilrettelegges imidlertid til mere intervalltrening og øvelser som reflekterer det de vil møte i ritt sammenheng (konkurranse).
Espen Aune
Epost: espenaune68@gmail.com

MÅL
Lørenskog Cykleklubb ønsker å skape et aktivt miljø for barn og ungdom som ønsker å sykle.
For å lykkes må vi skape en sosial tilhørighet i et fellesskap med trygt og godt miljø hvor barneidrettens fire verdier står sentralt.

• Glede gjennom lek og mestring. Det er viktig at det skapes trygghet gjennom mestring.
  • Sosial trening i fellesskap og samhandling. Unge utøvere har behov for tilhørighet. Vi må bry oss om den enkelte, både hvordan man har det på trening, hjemme og på skolen. Gjennom trygghet utvikles motivasjon for trening.
  • Helse gjennom sunne vaner. Ved å gå foran som gode forbilder med sunne vaner kan vi bidra til glede og nytte for de unge.
  • Ærlighet gjennom oppdragelse i fair play. Ærlighet er mer enn å følge regler, det handler om respekt for andre og å delta med et åpent sinn. Med respekt for regler og lover og ærlig spill vinner man alltid.

UTSTYR
Alle som er med på sykkeltreningen må ha sykkel og utstyr i forsvarlig stand, utstyrt for sykling i terrenget.
Det betyr at dekk, gir, bremser etc må være i orden. Vi har ikke tid til å ”mekke” sykler under trening.

Du må ha dette på trening:

• Hjelm
  • Drikkeflaske
  • Klær etter vær

I tillegg oppfordrer vi alle til å ha:

• Hansker
  • Reserveslange
  • Verktøy for enkle reparasjoner
  • Sekk (gjerne med drikkepose) til å ha med seg slang, enkelt verktøy, evt ekstra klær etc
    Sekken må sitte godt, ikke være for stor, og ikke ha stropper etc hengende

Vi får stadig spørsmål om valg av sykkel fra foreldre.
Det er en fordel å finne en relativt lett sykkel, uten at det er nødvendig å "ta helt av".
Det vil si at det på ingen måte er nødvendig å se på carbonsykler, men at det bør vurderes en god aluminiumsramme.

Det er heller ikke anbefalt å gå for tidlig over på en fulldempet sykkel.
Barna lærer mer og fortere med en "hardtail" (dempergaffel og stiv bakramme).
Rimelige fulldempere er også veldig tunge.

Forhør deg i en spesialbutikk for sykler, fremfor en typisk kjedebutikk
Klubben har et tett samarbeide med Sykkelopplevelser, som både kan gi gode råd og har et stort utvalg.

Klikkpedaler og sykkelsko er absolutt anbefalt, men forutsetter at brukeren er kjent med de og mestrer bruken.
Vi oppfordrer derfor til å øve seg godt i forkant av at dette benyttes på trening, da det fort blir en del fall og småskader de første gangene dette benyttes (spesielt i terrenget).